Webinaari I 27.02.2024
Asukasneuvottelukunta järjesti tiistaina 27.2.2024 webinaarin, jonka aiheena oli asukastoimikunnan tehtävät, pöytäkirjat ja muut asukastoimikuntaan liittyvät kysymykset.
Webinaarin tallenne on katsottavissa alta.
Webinaarin esitykset
- Webinaari I_2024.pptx111 KB
Webinaari I esitys (powerpoint)
Heka, tietosuoja asukastoiminnassa
kysymykset & vastaukset
Kysymys: Miksi pitää joka vuosi täyttää henkilötietolomake uudestaan vaikka tiedot ei ole muuttunut?
Vastaus: Uudet säännöt ja uudet lomakkeet, siksi kaikkien on toimitettava uudet henkilötietolomakkeet
Kysymys: Mistä saan isännöitsijän yhteystiedot?
Vastaus: Asukastoimikunnalla pitäisi olla tiedossa oman kohteen isännöitsijä. Ellei ole , kannattaa laittaa kysely asiasta isännöitsijöiden yhteiseen sähköpostiosoitteeseen. Joka alueella oma sähköpostiosoite esim isannointi.ita@hekaoy.fi
Kysymys: Uuden lain mukaan samasta huoneistosta saa asukastoimikunnassa olla useita jäseniä, kun asukkaiden kokous on tehnyt valinnan.
Vastaus: Yhteishallintolaissa ei oteta kantaa, kuinka monta samasta taloudesta voidaan valita asukastoimikuntaan. Heka on tarkentanut asian asukasdemokratiasäännössä, ei voida valita kuin 1 henkilö / asunto. Tämän ohjeen mukaan mennään ja tehdään valinnat. Tämä on tarkistettu asia.
Kysymys: Verokorttien toimittaminen, saako Heka ne suoraan verovirastosta vai pitääkö toimittaa itse?
Vastaus: Heka saa poimittua verokortit verohallinnon rekisteristä suoraan. Muutosverokortit tulee toimittaa itse.
Kysymys: Onko aluetoimikunnille myös koulutusta tiedossa ?
Vastaus: Aluetoimikunnille ei ole suunniteltu erikseen koulutusta. Yleensä aluetoimikunnat suunnittelevat itse koulutuksensa, joka samalla suunnattu alueen asukastoimikunnille. Kaikilla ei välttämättä ole osaamista koulutusten pitämiseen ja siksi tämän webinaari tallenteen voi näyttää kokouksessa tai kehoittaa aluetoimikuntien ja asukastoimikuntien jäseniä katsomaan sen itsenäisesti.
Kysymys: Onko uusille asukastoimikunnan jäsenille koulutuksia?
Vastaus: Aluetoimikunnan tehtävänä on perehdyttää asukastoimikuntia näihin asioihin tai asukastoimikunta voi katsoa webinaari tallenteen.
Kysymys: Löytyykö mistään valmista paperia minne voisi laittaa tiedot rappuihin missä ovat yhteystiedot asukkaille.olisi paras jos olisi kaikilla samanlainen.
Vastaus: Yhteistä lomaketta tätä varten ei ole, koska asukastoimikunnat sekä alueet ovat erilaisia ja yleensä asukastoimikunnat haluavat laittaa oman näköisensä ilmoitukset asukkaille. Tärkeintä on tieto asukastoimikunnan jäsenistä, yhteystieto miten ja millä tavalla tavoittaa asukastoimikunnan sekä tieto kerhohuoneen varaamisesta.
Kysymys: Riittääkö asukastoimikunnan yhteystiedoksi ja kanavaksi yhteinen sähköpostiosoite? Onko pakollista ilmoittaa nimi ja huoneennumero?
Vastaus: Asukastoimikunnan jäsenet ovat valittu luottamustehtävään ja asukkaiden on hyvä tietää ketä, asukastoimikuntaan kuuluu. Asukastoimikunta ei ole salaseura. Ei tarvitse välttämättä ovi numeroita laittaa.
Kysymys: Voiko vanhoja pöytäkirjoja esim. vuodelta 2023 pyytää nähtäväksi mikäli ei kuulu talotoimikuntaan?
Vastaus: Kannattaa kääntyä asukastoimikunnan puoleen, jos haluaa nähdä edellisen vuoden pöytäkirjoja jälkikäteen. Nämä eivät ole salaisia.
Kysymys: Miten asukastoimikunta saa vaikutta parkkipaikoihin?
Vastaus: Asukastoimikunta voi tehdä päätöksen autopaikkojen jakoperusteista , ei muusta
Jäi vielä kysymyksiä?
Kysymyksiä voi laittaa webinaarin työryhmälle esim. asukasneuvottelukunnan puheenjohtajan sähköpostiin tiina.backsometing@gmail.com